– opis

ASHTANGA KIDS – opis

Po czterech latach własnej praktyki, rozbudziłam ogromne zainteresowanie jogą wśród członków mojej rodziny. Wpierw zaczęliśmy ćwiczyć razem. Wszyscy, nawet z mężem. To była naprawdę frajda i zabawa. Rozkładaliśmy razem maty, w pokoju przed naszym dużym lustrem. Dzieci widziały się w różnych pozycjach, stroiły miny i wygłupiały.

joga_przedszkole_www_1

Obserwowałam je i zastanawiałam się jak umożliwić im odczucie tego co ma właśnie Ashtanga Joga. Rytmu, połączenia ruchu z oddechem (vinyasa), świadomości oddechu, energii, ciepła, oczyszczenia i tego medytacyjnego pulsu…

Czy to jest w ogóle możliwe, aby dzieci w wieku pięciu, siedmiu, ośmiu lat mogły tego doświadczyć? Czy w ogóle mogą ćwiczyć Ashtangę? Jak to robić, aby było to dla nich ciekawe i efektywne?

joga_przedszkole_www_2

Po raz kolejny przeanalizowałam pierwszą serię (yoga chikitsa), ale pod kątem możliwości wykonania jej przez moje dzieci. Pierwsze co, to jest ona za długa, asany mogą być za trudne, ale jest ciągły przepływ energii i ruch. Opracowałam pierwszy skrócony i uproszczony scenariusz.

Zajęcia przeprowadzane wg niego zawierają najważniejsze części serii: powitania słońca, do których wpierw robimy zabawne przygotowanie polegające na uelastycznieniu kręgosłupa (punktem wyjściowym jest pozycja kota), pozycje stojące, które rozciągają ciało w sposób symetryczny, uczą równowagi i koncentracji. Robimy także pozycje siedzące, umożliwiające pracę nad otwieraniem bioder, rozciągnięciem tyłów nóg i rozluźnieniem napięć oraz krzywizn w kręgosłupie. Zawsze wszystkie siady wykonujemy podwójnie na prawą i lewą stronę pracując w ten sposób nad symetrią ciała. Pod koniec zajęć przygotowujemy się do asan odwróconych, do tzw. świecy (salamba sarvangasana) i całej sekwencji końcowej jaka jest w klasycznej Ashtandze. Pracujemy także nad przewrotem w tył. Kończymy głębokim relaksem, przeprowadzając proces rozluźniania poszczególnych części ciała, skupiając się na danym momencie i konkretnym elemencie ciała. Wyciszamy umysł przywiązując się tylko do wdechu i wydechu.

joga_przedszkole_www_3

Przebieg ćwiczeń urozmaicam grupowymi zabawami. Tempo i trudność dopasowuję do możliwości dzieci. Stale kieruję ich uwagę na oddech. Uczę nawyku prostej postawy ciała.

Zdjęcia dokumentujące jogę dla dzieci w Przedszkolu nr 59, ul. Narcyzowa 6, Wrocław – marzec 2016 rok